8 tips om een rockstar te worden op Instagram (met Amber van Leeuwen)

instagram tips the social good girl

Zit jij al op Instagram? En wees eens eerlijk? Haal jij er al alles uit wat je eruit zou willen halen? Als dit niet het geval is, is de aflevering van vandaag een must-listen aflevering. In deze aflevering heb ik namelijk niemand minder dan Amber van Leeuwen (a.k.a. The Social Good Girl) te gast en zij beantwoordt alle vragen op het gebied van Instagram. Hoe maak je mooie foto’s? Welke hashtags gebruik je? Of hoe maak je van volgers nu eigenlijk klanten? Amber gaat het je vertellen! 

De podcast

Wat kan Instagram voor een ondernemer opleveren?

Instagram is het grootste visuele social-media-kanaal en blijft in Nederland alleen maar groeien. Het voordeel van Instagram is dat het makkelijk te begrijpen is en daardoor makkelijker voor een ondernemer in te zetten is dan bijvoorbeeld Facebook (advertenties).

Als je Instagram op de juiste manier in weet te zetten, kun je van je volgers je klanten maken en ervoor zorgen dat Instagram je bedrijf gigantisch laat groeien. Wat dat betreft heeft Instagram dus heel wat voordelen. Maar hoe pak je dit nu echt goed aan?

8 tips van Amber om jouw Instagram te rocken

1. Zorg dat je biografie pakkend is

Als je op een netwerkborrel staat, wil je er ook voor zorgen dat je de aandacht van je luisteraar vasthoudt. Hoe doe je dit? Door kort en krachtig te vertellen wie je bent en wat je doet. Voor je biografie op Instagram geldt hetzelfde. Wat is dan belangrijk om te vermelden? Hoe jij jouw ideale volger kunt helpen. Dus niet wat JIJ wilt, maar waar JIJ je volger mee kunt helpen. Op die manier weet de volger direct of hij jou wilt volgen of niet.

2. Cluster je content voor Instagram

Je hebt het mij vaker horen zeggen, maar clusteren – of batchen – is de holy grail voor iedereen die graag zijn tijd efficiënt wilt gebruiken. Dus weet jij nu niet goed waar jij je tijd vandaan moet halen om content te maken voor je Instagram? Plan dan één keer in de maand een sessie in om foto’s te maken voor de komende maand(en). Op die manier hoef jij die maand niet meer stil te staan welke foto je nu weer moet posten.

3. Behandel Instagram als de etalage van jouw onderneming

Instagram is een visueel platform: heb daar dan ook respect voor. Zorg dat de voorkant er op en top uitziet. Betekent het dat je een professionele fotograaf dient te zijn om op Instagram te posten? Nee! Investeer – qua geld of tijd – in de basiskennis over fotografie en je komt voor wat betreft Instagram al een heel eind. En mocht je een filter willen gebruiken? Kies dan één filter die bij je branding past en gebruik die voor al je foto’s. Daardoor vormt je feed een mooi geheel.

4. Zorg voor een gezicht achter je onderneming

Of je nu producten of diensten verkoopt, het is altijd fijn om het gezicht achter de onderneming te kennen. Deel dan ook een foto van jezelf zodat mensen kennis met jou kunnen maken. Dat betekent overigens niet dat je alleen maar foto’s van jezelf moet posten OF alleen maar moet laten zien hoe het achter de schermen eraantoe gaat. Hiervoor kun je namelijk Insta Stories gebruiken. Bedenk als je iets gaat delen: wie is mijn ideale volger, wat verwacht hij en voldoe ik op deze manier aan de verwachting?

instagram tips socialgoodgirl

5. Investeer tijd om een waardevolle relatie op te bouwen

De grootste fout die ondernemers maken op social media is om een foto te posten en dan weer door met hun dag te gaan. Maar Instagram draait juist om sociaal zijn, relaties opbouwen en geeft je JUIST de mogelijkheid om gemakkelijk in contact te komen met de persoon die jij geweldig vindt. Zorg dus dat je daarvoor tijd vrijmaakt. Beantwoord altijd reacties die achter worden gelaten en zorg – indien je volger je ideale volger is – voor een opvolging om die persoon echt te binden. Ga daarnaast ook zelf op zoek naar jouw ideale volger en ga actief met hen in gesprek. Dat betekent dus een tijdsinvestering vanaf jouw kant. Maar uiteindelijk is dat wat social media leuk – en impactvol – maakt: je concentreren op het social aspect en op het opbouwen van een band met iemand.

Heb je voor bovenstaande nu geen tijd? Denk er dan over na om iemand hiervoor in te huren. Als je tijd gaat investeren in het opbouwen van een band, ga je dit uiteindelijk ook in je onderneming  terug zien! Dat geldt niet alleen voor Instagram, maar voor alle social-media-kanalen.

6. Neem de strategie achter je Instagram echt serieus

Instagram draait om meer dan mooie plaatjes en goede captions. Om je volgers in klanten om te zetten heb je een gedegen strategie nodig. Wie wil je bereiken? Hoe ga je hen bereiken? Wat gaat je tone-of-voice daarbij zijn? Wat voor branding ga je neerzetten? Wat voor gevoel? Waar leid je jouw volgers na je Instagram naartoe? Hoe verhoudt Instagram zich ten opzichte van je andere social-media-kanalen, maar ook je website? En hoe ‘nurtere’ jij je (toekomstige) klanten uiteindelijk? Het zijn allemaal vragen die bij jouw Instagram strategie horen en wat jouw Instagram uiteindelijk tot een succes gaat maken.

7. Let niet op je likes of aantal volgers

Uiteindelijk draait het er niet om hoeveel volgers of hoeveel likes je hebt als ondernemer (influencers buiten beschouwing gelaten). Het gaat erom dat mensen vanaf jouw Instagram naar jouw webshop klikken of jouw e-book downloaden. Dat zijn de acties die je uit wilt lokken en bereiken. Laat het dus om de kwaliteit van je volgers en likes draaien en niet om de hoeveelheid.

8. Hashtags zijn tegenwoordig nog belangrijker

Om het meeste uit je Instagram te halen kun je er niet omheen: het gebruiken van hashtags. Om die reden is het goed om een hashtagonderzoek te doen om echt te gaan kijken waar jouw ideale volger zit en welke hashtags je hebt beste kunt gebruiken. Instagram staat je toe om om 30 hashtags te gebruiken en doe dit dan ook consequent. En neem dus hashtags echt SERIEUS. Dat gaat zoveel verschil maken om jouw Instagram te rocken #stepupyourhashtaggame

Jouw opdracht voor vandaag

Na het lezen van dit artikel helemaal enthousiast gewordent? Goed zo! Dan wilt Amber je nog een leuke opdracht meegegeven die je gelijk vandaag – ja vandaag – uit kunt voeren. Ga uit je comfortzone en stuur jouw ideale volger, concurrent, persoon waarmee je wilt samenwerken of jouw inspiratiebron een persoonlijk bericht via Instagram (direct message). Stap dus over het ‘wie zit er op mij te wachten‘ heen en ga staan voor wie je bent. You totally rock namelijk!

Nog meer tips? Ga dan naar de website van Amber van Leeuwen a.k.a. The Social Good Girl en bekijk leer hoe jij kunt winnen van algoritme van Instagram.

Doe jij al veel met Instagram? En wat werkt goed voor jou? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Go to the top