Ben jij de grootste saboteur van je eigen succes?

podcast19 - Ben jij de grootste saboteur van je eigen succes?

Iets wat ik vaak bij mijn klanten tegenkom, maar ook in mijn eigen ontwikkeling een belangrijke rol heeft gespeeld: de grootste saboteur zijn van je eigen succes. Maar hoe ziet die saboteur er eigenlijk uit? Waar herken je hem aan? En wat moet je doen om je niet tegen te laten houden door deze saboteur, maar voor eens en altijd daarmee af te rekenen? In de podcast van deze week komen al deze vragen en antwoorden aan bod. Wat mij betreft een podcast die je niet mag missen!

De podcast

Het herkennen van jouw saboteur

‘De enige persoon die je succes in de weg staat, dat ben je zelf’! Het is iets wat ik tijd geleden hoorde, maar ik als de dag van vandaag nog als één van de grootste inzichten zie. Dat komt voornamelijk doordat ik het zo herken. Ik was vroeger mij allergrootste saboteur. Ik was niet goed genoeg, ik was niet knap genoeg, ik had niet genoeg te bieden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Niet alleen maakte mij dit ongelukkig, maar zorgde er ook voor dat ik sommige beslissingen gewoon niet durfde te nemen. Ik wist wel wat de stappen waren, maar ik werd tegengehouden in mijn eigen beperkende overtuigingen. Niet alleen toen ik begon als ondernemer, maar ook toen ik al een tijdje bezig was als ondernemer, bleven deze gedachten maar opkomen. Maar hoe herken je die saboteur nu eigenlijk?

Het werkt voor mij niet…..

Heb jij jezelf weleens dit horen zeggen? Ik in ieder geval wel. En nog niet zo lang geleden hoorde ik het bij één van mijn klanten. Zij dacht dat zij binnen een dag de PERFECTE Facebook advertentie kon maken. En ik kan je vertellen: je kunt veel, maar Facebook advertenties opstellen kost nu eenmaal tijd. Of het je eerste is of dat je al 10 jaar bezig bent: het kost tijd! Vooral omdat je moet kijken wat wel en wat NIET werkt. Maar mijn klant dacht gelijk dat de strategie niet voor haar was weggelegd of – nog erger – dat het aan haar lag. En daarmee creëerde ze dus haar eigen saboteur.

Ik heb niet van die geweldige resultaten…..

Tegenwoordig schijnt iedereen het echt GE-WEL-DIG te doen als het op hun bedrijf aankomt. De ene persoon heeft 500 mensen die zich aanmelden bij haar challenge terwijl de volgende 1500 heeft. Ben je dan slechter? Ben je dan minder waard? Dat is wel wat één van mijn klanten dacht nadat ze met haar eerste challenge niet zoveel mensen had aangetrokken. Wat dat betreft is het vergelijken van jezelf met anderen echt FUNEST voor je bedrijf. Doe dat alsjeblieft niet. Waarom niet?

  1. Je weet niet wat er achter de schermen gebeurt. Misschien werkt die persoon wel 14 uur per dag en heeft zij geen social leven of is zij al 4 jaar ondernemer.
  2. Jouw reis is uniek en met geen andere te vergelijken. Jij bewandelt altijd, maar dan ook altijd, je eigen pad. En soms gaat dat hard en soms iets langzamer.

Als je dit doet, dan lukt het nooit om je ware talenten te zien en ben jij – voor jezelf – nooit goed genoeg. Terwijl je misschien al alles al in je hebt om je bedrijf tot een succes te maken. Yup! Daar is dus die saboteur weer.

Alles komt neer op die twijfel

Tuurlijk! Iedereen twijfelt en twijfel is ook niet iets waar je van de één op andere dag afscheid van kunt nemen. Wat je dan wel kunt doen? Het herkennen en vooral erkennen. Vaak herkennen wij het wel, maar durven we het niet voor onszelf te erkennen. Vaak gaan wij het buiten onszelf zoeken zoals – zie bovenstaande voorbeelden – dat de strategie niet goed is, dat je bedrijf niet klopt, dat je nog niet genoeg talenten hebt en ga zo maar door. Maar kijk eens goed waar die twijfel vandaan komt en of het echt wel gegrond is. Zijn het feiten? Of zijn het je eigen belemmerende overtuigingen die om de hoek komen kijken? Dus erken het en ga er mee aan de slag. Mijn allerbeste tip hierin? Change your story!

Je hebt ieder moment van de dag de keuze om jouw verhaal te gaan herschrijven. Op de manier die jij wilt. Op de manier die goed voor jou voelt. Op de manier die ten goede aan jou en je bedrijf komt. Herschrijf het en je gaat ontdekken dat die successen dichterbij liggen dan dat je waarschijnlijk wel denkt. Ja, misschien heb je hulp nodig (in de vorm van een business coach of mastermindgroep), maar het is niet onoverkomelijk. Als jij je dat gaat realiseren, gebeuren pas echt de wonderen.

Herken jij de saboteur? En wat is jouw saboteur? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Go to the top