Een vraag die mij vaak wordt gesteld is hoe ik mijn eerste opdracht binnen heb gehaald toen ik net begon als tekstschrijver. Ik had immers bijna geen portfolio en al helemaal geen werkervaring. Toch lukte het mij om binnen twee weken mijn eerste opdracht (en daarmee langdurige klant) binnen te harken. En het leuke? Iedereen kan het als je het mij vraagt. Vandaag vertel ik jou dan ook exact hoe ik mijn eerste opdrachtgever heb binnen weten te slepen en geef ik jou daarbij mijn 4 ultieme tips die je mee kunt nemen.
Met trillende handen open ik mijn e-mail om het antwoord te lezen. Mijn hart lijkt voor een moment stil te staan, maar daarna voel ik een hele grote opluchting. IK BEN HET GEWORDEN. Ik mag een artikel schrijven voor een tijdschrift. Nog geen twee seconden later slaat die opluchting om in twijfel. Hoe ga ik dit in hemelsnaam doen? Waar ben ik aan begonnen? Kan ik dit überhaupt wel?
Wie niet waagt….
Toen ik negen maanden geleden als ondernemer begon, kon ik bijna nergens informatie vinden hoe je als tekstschrijver je eerste opdracht of klant binnenhaalt. Ik baalde hier ongelooflijk van en was op sommige momenten ook erg gefrustreerd. Iedereen leek het te weten, behalve ik. Ik voelde mij echt het dikste meisje van de klas, maar wist dat ik met stilzitten (en mokken en cupcakes eten) ook niet verder kwam. Ik besloot dus om het zelf maar uit te vogelen.
Ik stuurde open sollicitaties, reageerde op vacatures, benaderde bedrijven, struinde alle social-media-kanalen af en zocht contact met mensen uit mijn netwerken die mij misschien wel konden helpen. In die tijd gingen er veel e-mails en telefoontjes uit: naar bekende, maar ook onbekende mensen. Op een gegeven moment viel mijn oog op een bericht in Twitter. Iemand was op zoek naar een tekstschrijver. Daaronder zag ik al tientallen reacties van ambitieuze toppers staan. De moed zonk mij in de schoenen: waarom zou ik nog reageren? Deze klant had al genoeg mensen – die ook nog eens allemaal ervaring hadden – uit wie ze kon kiezen. Toch reageerde ik met in mijn achterhoofd “nee heb en ja kun je krijgen“. Een half uur later had ik een e-mail in mijn inbox. Ze was onder de indruk van mijn schrijfstijl en vond die heel goed passen bij de opdracht. Dat was hoe ik mijn eerste opdracht binnen twee weken binnen wist te slepen.
4x tips om jouw eerste opdracht binnen te slepen
1. Reageer op elke vacature en bedrijf die jou leuk lijkt
We laten ons vaak tegenhouden om verschillende redenen om te reageren op vacatures of bedrijven te benaderen. Die twijfelmiep moet je dus even aan de kant schuiven. Vraagt de vacature werkervaring van minimaal twee jaar en heb jij niets? Hup! Gewoon reageren. Zijn ze op zoek naar iemand voor parttime? Hup! Gewoon reageren (of ze misschien ook freelancers zoeken). Hebben nog 200 mensen op een social-media-bericht gereageerd? Hup! Gewoon reageren. Je begrijpt wel wat ik hier probeer te zeggen? Realiseer je goed dat jij niet weet wat de ander zoekt. Misschien ben jij het wel en misschien ook niet, maar laat je niet tegenhouden door je eigen beperkende gedachten. Dat zou zonde zijn!
2. Warme contacten zijn altijd goed
Kijk binnen je netwerken wie jou kan helpen aan die eerste opdracht. Ze hoeven je niet rechtstreeks nodig te hebben (zou leuk zijn), maar ze kennen wellicht iemand die op zoek is naar iemand zoals jij. Durf hierin brutaal te zijn: mensen zijn vaak bereid om te helpen, maar dan moet je het natuurlijk wel vragen! Laat je hele omgeving trouwens ook weten wat je exact doet en blijf het herhalen. Wel op een leuke manier, want anders worden de mensen in je omgeving gek (en dat vindt niemand leuk). Gebruik je warme contacten dus zo optimaal mogelijk. En wie weet komt er nu niets uit, maar in de toekomst wel.
3. Social media is je vriend
Ik heb dus mijn eerste opdracht via social media gevonden. Twitter welteverstaan. Social media kan dus je beste vriend zijn als je op zoek bent naar je eerste opdracht. In Twitter kun je heel makkelijk naar de hashtag tekstschrijver, virtual assistent, content creator e.d. zoeken en je vindt (naast alle reclame van andere freelancers) zo hier en daar ook vacatures en oproepjes die je anders niet had gevonden. Ook Facebook helpt je om die ene geweldige eerste opdracht binnen te slepen. Ga op zoek naar groepen (o.a. ZZP’er durft te vragen, Ambitieuze Meisjes, Young Creators Group) waar ondernemers zitten die – zo af en toe – hulp nodig hebben. En wat dacht je van LinkedIN? Een kanaal dat je niet mag overslaan als je nieuwe opdrachten zoekt. En hoe vaak je deze kanalen dan moet checken? Heel vaak! Zo checkte ik elke dag iedere kanaal wel 3 tot 4 keer. Yup! Ook dat is het leven van een freelancer.
4. Geloof in je eigen kwaliteiten
Mijn allerbelangrijkste tip is dat jij echt moet gaan geloven in je eigen kwaliteiten en jezelf als persoon. Als je dat immers niet doet, zul je altijd blijven twijfelen en nooit actie ondernemen. En actie, ja mijn vriend, is ontzettend belangrijk als jij die eerste opdracht binnen wilt halen. Ze komen niet naar jou toe. Jij moet echt naar hen toe. Geloof dus dat jij alles in je hebt om jouw bedrijf tot een succes te maken, neem hier enorm veel actie op en de rest volgt vanzelf!
Ben jij freelancer? En hoe heb jij jouw eerste opdracht gevonden?