Everybody needs a coach. Een uitspraak waar ik volledig achter sta. Ik heb mij – en doe dat nog steeds – omringt met coaches van wie ik kon leren. Mensen die ik kon ‘modelleren’ (om in mooie NLP-termen te praten) op zowel persoonlijk en zakelijk vlak. Maar hoe vind je nu een goede coach? Een goede business coach die jou kan helpen? Ik geef je mijn drie tips zodat je een business coach vindt die volledig bij jou past en waarmee je maximaal resultaat gaat behalen.
Business coach: waarom?
Ik ben dol op het kijken van goede sportwedstrijden. Voetbal. Wielrennen. Of de Olympische spelen. Mensen die topresultaten behalen, omdat ze een 100% commitment afgeven. You got to love it, right? Hoe ze tot deze topresultaten komen? Omdat ze zich laten coachen door de beste. Je ziet het bij elke tak van sport. Het is zelfs zo dat topsporters meerder coaches hebben. Waarom? Omdat ze weten dat dat ervoor nodig is om maximaal resultaat te boeken.
"Een business coach is geen maybe maar een must."
En jij bent geen uitzondering als vrouwelijke ondernemer. Als ondernemer zet je namelijk ook topprestaties neer. Iedere dag opnieuw. Dat is wat ervoor nodig is om een goedlopende business te bouwen. Een business coach is om die reden geen maybe, maar een must!
Een goede business coach ziet namelijk de dingen die jij niet ziet, kan jou helpen om grotere resultaten te boeken en helpt jou daarmee om jouw potentieel volledig te benutten.
SCHRIJF JE IN OP MIJN NIEUWSBRIEF EN ONTVANG GRATIS DE COMPLETE ROADMAP VOOR WINSTGEVENDE COACHING BUSINESS
Wanneer is het de juiste tijd voor een business coach?
Daar heb ik een heel kort antwoord op: altijd. Of je een beginnende of doorgewinterde ondernemer bent. Of het nu goed gaat in je business en verder wilt groeien of dat je niet de resultaten behaalt die jij wilt. Iedere ondernemer is gebaat bij een coach. Omdat er altijd weer een volgende stap te nemen valt en altijd weer valt te groeien.
Wat wel belangrijk is, is dat echt 100% gecommitteerd een traject ingaat. Als je dit kunt doen, dan ga je ook het maximale eruit halen. Een business coach gaat je namelijk helpen, maar uiteindelijk moet JIJ het doen. Hoe meer jij ervoor gaat, hoe meer resultaat je uit een goed traject gaat halen. Leg ook nooit de verantwoordelijkheid bij je business coach neer. JIJ bent altijd de laatste verantwoordelijke in jouw business.
Hoe meer jij je dit realiseert en hiernaar gaat handelen, hoe gemakkelijker het wordt om de resultaten te gaan behalen die jij voor ogen hebt.
Hoe vind ik een goede business coach?
Goed. Jij bent klaar om samen te gaan werken met een business coach, maar nu is de vraag: waar vind ik dan een goede business coach?
Voordat ik mijn tips met je deel, wil ik allereerst iets anders met je delen. Een business coach kan jou pas helpen, wanneer jij weet wat het is dat jij wilt. Zo heb ik diverse klanten die allemaal andere doelstellingen hebben. Eén klant van mij wilt bijvoorbeeld van offline naar online met haar business gaan. Terwijl een andere klant van mij richting de € 100.000 met haar business wilt gaan door middel van online programma’s. Weer een andere klant van mij werkt alleen 1-op-1 en wilt leren hoe zij gemakkelijk klanten aantrekt waardoor zij tijd overhoudt om AAN haar business te werken in plaats van IN haar business.
"Een business coach kan jou pas helpen, wanneer jij weet wat jij wilt"
Dit betekent overigens niet dat je exact iedere doelstelling dient te weten, want ook daar kan een goede business coach jou mee helpen. Maar voor het kiezen van een business coach die bij jou past, is het belangrijk dat jij wel in grote lijnen weet wat je uit jullie samenwerking wilt halen en hoe je wilt dat je business eruitziet. Sommige coaches richten zich namelijk op high end ondernemen terwijl andere coaches zich enkel en alleen op online programma’s richten.
Stel jezelf om die reden de volgende vraag: ‘waar wil ik meer / minder van in mijn business? En: hoe wil ik dat mijn business eruitziet in de toekomst?’.
Vraag beantwoord? Let’s go naar de tips!
3 tips voor het vinden van een goede business coach
1. Doe research over de business coach
Als je weet wat je uit het traject wilt halen, is het goed om onderzoek te doen naar de business coach. Kijk om je heen welke mensen er zijn en welke mensen jou zo op het eerste gezicht aanspreken. Volg ze een tijdje om meer inzicht in ze te krijgen en je een beter beeld kunt vormen.
Heb je iemand gekozen die je aanspreekt? Zorg er dan voor dat je op zoek gaat naar testimonials van vorige klanten en bekijk of er resultaten worden genoemd die jij ook graag wilt behalen. ‘Zij/hij is zo inspirerend‘ of ‘ik weet nu wat ik wil‘, kunnen mooie testimonials zijn, maar niet als jij klanten aan wilt trekken. Wees dus zeer kritisch en kijk of je ook in contact kunt komen met vorige klanten van deze business coach. Deze vertellen namelijk veel over de business coach. Of dat zij het beste met haar klanten en resultaten voorheeft of alleen maar is gericht op het binnenhalen van zoveel mogelijk klanten.
Bekijk daarnaast ook het verleden van de business coach. Waarin heeft deze zijn of haar strepen verdiend? Heeft hij/zij met grote bedrijven samengewerkt? Meerdere succesvolle bedrijven opgericht? Is zij geschoold is datgeen wat zij verkoopt?
Laat je alsjeblieft niet leiden door ‘veel volgers’ of ‘omdat iedereen daar ook zit en ze zo bekend is’ of ‘omdat ze zo leuk kan vertellen (wat vaak gewoon verkoop is)’. Durft kritisch te zijn: jij verdient dat!
2. Zoek in je netwerk naar een business coach
Een aantal van mijn klanten zijn via via bij mij terecht gekomen. Ze kenden iemand die goede resultaten boekten en hebben aan die ondernemer gevraagd hoe dit kwam, of zij zich lieten coachen en door wie dan. Dit is een goede en snelle manier om erachter te komen of een business coach the real deal is. Ook omdat de persoon die jij spreekt (en die dus de resultaten haalt die jij ook wilt) jou alle ins en outs kan vertellen over deze coach.
Ik ben zelf op deze manier ook een paar keer bij mijn coaches terecht gekomen waar ik uiteindelijk nooit spijt van heb gehad. En vind dit zelf dan ook een hele fijne manier. In de online wereld is er immers zoveel te vinden, dat je door de bomen soms het bos niet ziet. Op zoek gaan dan naar iemand die in jouw ogen goed bezig is en vragen door wie zij zich laten coaches, helpt jou om het aanbod te verminderen.
3. Ga in gesprek met de business coach
Vaak heb jij wel de mogelijkheid om met een business coach in gesprek te gaan. Een goede business coach geeft jou die mogelijkheid, omdat het ook voor hem/haar belangrijk is of er een goede klik is tussen jullie. Ikzelf ben heel kritisch in mijn selectie met wie ik werk en met wie niet (en heb ook maar een aantal plaatsen per kwartaal beschikbaar). Enerzijds omdat mijn aanpak niet voor iedereen is, maar ook omdat het voor mij belangrijk is dat iemand het maximale uit zijn investering haalt.
Ik adviseer dan ook altijd om echt eerst in contact te komen met de business coach en te kijken of er een klik is en of hij/zij de aangewezen persoon is om jou te helpen. Vaak zal een goede coach dit ook direct aangeven.
Denk ook van tevoren na over de vragen die jij wilt stellen en wees hier ook weer kritisch in. Jij bent uiteindelijk de klant, dus zorg ervoor dat al jouw vragen tijdens zo’n gesprek worden beantwoord.
Mocht je meer willen weten over wat ik voor jou kan betekenen? Bekijk dan mijn diensten of boek een gratis strategiesessie .
It is up to you!
Ben jij op zoek naar een business coach? Neem dan alle tips en inzichten uit dit artikel mee in je zoektocht. Doe het vooral rustig aan en laat je tijdens het maken van een beslissing niet opjagen.
En zoals ik al eerder in dit artikel heb gezegd: uiteindelijk hangt het ook voor een groot gedeelte van jezelf af of je het maximale uit jouw traject gaat halen of niet. Verwacht niet dat een business coach jouw business gaat laten groeien, maar weet dat een goede business coach er alles aan doet om ervoor te zorgen dat jij al jouw doelstellingen (en nog zoveel meer) gaat behalen. En jou daarmee alle skills, vaardigheden & benodigde kennis geeft die daarvoor nodig is.